Terug naar overzicht

Groot geworden door klein te blijven

Het verhaal van Freek Eijmans

A7 05849 2

Als rasechte Achterhoeker leerde Freek Eijmans de kneepjes van het vak van zijn vader. De nuchtere ondernemer werd groot door klein te blijven. “Duurzame relaties opbouwen met klanten is iets wat wij hebben uitgevonden.”

Al op jonge leeftijd stroomde het ondernemersbloed door de aderen bij Freek. “Als jongetje van twaalf nam ik de telefoon al op”, kijkt hij terug op de tijd dat hij zijn vader hielp in diens verzekeringskantoor. “Mijn vader zei altijd: ‘Eerst dienen, dan verdienen. Nooit dingen door de strot duwen.’ Die les zit er diep in.” Het advies legde niet alleen de basis voor zijn eigen onderneming, het werd ook de manier waarop hij zijn klanten en werknemers benadert: altijd met respect en transparantie. 

 

Na een vliegende start in de verzekeringswereld buitenshuis, begon Freek in 1996 in Didam met zijn eigen kantoor. "Ik heb anderhalf jaar in Arnhem gewerkt om het vak ergens anders te leren, zoals mijn vader mij adviseerde. Tussen 1990 en 1996 heb ik voor het kantoor van mijn vader in Varsseveld gewerkt." Terug in zijn geboortestreek leerde Freek Rik Steentjes kennen, een collega en goede vriend. Tot op de dag van vandaag bespreken de twee in een lunchclub de ontwikkelingen in de sector. 

 

“Je bent als ondernemer vaak alleen, dan helpt het om je ervaringen te delen met collega’s. Onze lunchclub bestaat uit vier mannen. Dat doen we al dertig jaar. We hebben het over de toekomst van ons bedrijf of over andere zaken die spelen. Zo besefte ik dat ik iets moest met mijn opvolging. Voor opvolging moet je doorgaans vijf jaar plannen en ik heb geen opvolging. Ik ben me toen gaan oriënteren, waarop Rik zei: ‘Je hoeft niets te doen, wacht maar even af.' Die woorden waren voor mij voldoende." 

 

A7 05843 2

 

Het bleek een voorzichtige aanzet van Freek’s toetreding tot Licent. Met de jaren groeide Eijmans uit tot het bedrijf van nu. Maar met de uitdagingen in de branche – zoals de verschraling – begon Freek na te denken over zijn toekomst. Of beter gezegd: die van zijn bedrijf. Zonder opvolging in het vooruitzicht en met de wens om zijn klanten beter te kunnen bedienen, stelde hij zichzelf de vraag wat de volgende stap moest worden.  

 

Licent bleek de perfecte match. "Twintig jaar geleden werd ik al eens benaderd, maar voelde het niet als het juiste moment. Vorig jaar was dat anders. We hebben uitgebreid gesproken en een jaar later was de samenwerking een feit. Wat mij heeft overtuigd? Het zijn allemaal ondernemers, net als ik. Dat voel je meteen. We willen elkaar voorthelpen. Het voelt alsof de ‘ooms en tantes’ alle randzaken bij mij weghouden, zodat ik me kan richten op dat wat ik het liefst doe: er zijn voor mijn klanten en medewerkers." 

 

Voordelen 

Freek prijst de mogelijkheden die Licent biedt. HR, Marketing en allerlei andere zaken waar hij weinig affiniteit mee heeft worden nu centraal ingeregeld. "Ik profiteer van de voordelen die Licent biedt, terwijl zij profiteren van mijn 25 jaar aan ervaring als ondernemer. Het is een perfecte wisselwerking. Of het voelt alsof ik het verkocht heb? Ja en nee. Het fijne is dat ik het nooit meer hoef te verkopen. Dat was geen leuke tijd. Je moet van alles aanleveren, dat heeft bij mij best lang geduurd.” 

 

Ik profiteer van de voordelen die Licent biedt, terwijl zij profiteren van mijn 25 jaar aan ervaring als ondernemer.

— Freek Eijmans

 

“Maar het ondernemerschap krijg je niet uit mij. Die vrijheid krijg ik ook. Als ik elke dag Excel-sheets had moeten aanleveren, was dat mijn werkgeluk wel in de weg komen te staan. Tuurlijk, het is nu van een ander, je moet verantwoording afleggen. Dat doen we ook. Ergens heb ik die verantwoordelijkheid wel, maar zo voelt het niet altijd. De ondernemer Freek Eijmans is nooit veranderd, maar ik kan een iets grotere broek aantrekken. Ik stap nu makkelijker op grote klanten af. Dat wordt gesteund door alles wat aan de achterkant wordt aangeboden en verzorgd door Licent. Maar ik loop nog net zo hard voor de klant als voor de tijd.” 

 

Begin dit jaar kreeg het team van Eijmans versterking. Vanuit het naastgelegen Etten meldde het eveneens bij Licent aangesloten Hof zich. “Douwe Zwanenburg heeft samen met twee collega’s de overstap gemaakt naar Eijmans. Die samenvoeging kwam op een bijzonder moment, omdat beide kantoren tegelijkertijd besloten de overstap naar Licent te maken. Wim Beernink ging met pensioen, en ik ben het gecombineerde kantoor gaan leiden. Met het nieuwe team hebben we onze positie in de regio versterkt.” 

 

Uitdagingen 

Toch zijn er ook uitdagingen. "We moeten waken dat we ons niet gek laten maken door de grootte van de organisatie. Met ons kleine team van zes werknemers kan het een uitdaging zijn als er te veel druk komt vanuit de centrale organisatie. We moeten het klantbelang voorop blijven zetten. Het gemeenschappelijke belang moet duidelijk worden gedefinieerd. Iedereen heeft plannen, maar de uitrol over de organisatie moet niet worden vergeten." 

 

A7 05838 2

 

Freek vindt het te vroeg om te concluderen of zijn verwachtingen zijn uitgekomen. “Daar heb je minimaal vijf jaar voor nodig. Maar ik zou Licent aanbevelen vanwege het familiegevoel. Onlangs sprak ik een oud-collega die ook twijfelt over zijn toekomst. Ik heb hem uitgenodigd voor een kop koffie. Iedereen heeft zijn eigen reis. Het klinkt raar, maar je bent alleen op de wereld. Je moet doen wat bij jou past. Dit past bij mij.” 

 

“De belangrijkste les die ik heb geleerd? Doe maar gewoon. Dien de klant, het verdienen komt er wel achteraan. Zo heeft mijn vader het mij geleerd en dat zal ik altijd blijven doen. Afspraken nakomen. Als je dat doet, kun je ook een potje breken. Mijn vader zei eens: ‘Als je de naam van op tijd komen hebt, kun je ook een keer te laat komen.’ Daar heb ik niks aan toe te voegen.”