Terug naar overzicht

‘Ik voel me meer ondernemer dan ooit tevoren’

Het verhaal van Auke Pul

A7 05391 2

Zijn zussen zijn werkzaam in de gezondheidszorg, zijn broer Mark is arts. Toen Auke Pul tegen zijn ouders vertelde dat hij een andere kant op wilde, richting de financiële sector, reageerden ze verbaasd. “Is dat wel betrouwbaar? Ik zei: ‘Wat Mark doet, wil ik ook. Mensen gezond maken. Maar dan op financieel gebied.’”

‘Groot geworden door klein te blijven.’ Het is een reclameslogan van een bekende Nederlandse bank, die wat Auke betreft net zo goed op Licent van toepassing had kunnen zijn. “We worden steeds groter, maar blijven lokaal betrokken. We komen onze klanten overal tegen. Op straat, bij de bakker in het dorp. We spreken ze en kennen ze. Dan wil je het goed doen. Dat lukt niet altijd, en niet iedereen krijgt altijd zijn zin, maar we doen het naar eer en geweten.” 
 
Het zijn drijfveren die Auke hebben gevormd tot de ondernemer die hij vandaag de dag is. Zijn eerste stappen in de financiële wereld zette hij bij ASR, waar hij tussen 1994 en 1999 in de buitendienst werkte. Toen de verzekeringsmaatschappij een select gezelschap de mogelijkheid bood om voor zichzelf te starten met behoud van de portefeuille, greep Auke die kans met beide handen aan. “Het was een try-out, heel gaaf om te doen.” 
 
Hij raakte besmet met het ondernemerschap en besloot in 1999 zijn eigen assurantiekantoor op te richten in Heerde, een dorpje gelegen naast Epe. “Ik heb destijds voor mezelf opgeschreven waar ik mijn bed voor uitkom. Wat is nou mijn drijfveer? Mensen helpen bij het maken van financieel verantwoorde keuzes. Dat is altijd de leidraad gebleven.” 

 

Ik heb destijds voor mezelf opgeschreven waar ik mijn bed voor uitkom. Wat is nou mijn drijfveer? Mensen helpen bij het maken van financieel verantwoorde keuzes. Dat is altijd de leidraad gebleven.

— Auke Pul



Assurantiekantoor Pul werd Baksteen & Pul, waarbij Rudo Baksteen zich voornamelijk richtte op zakelijke schades en Auke zich bezighield met hypotheken, verzekeringen en de financiële planning – zaken waar Rudo minder affiniteit mee had. "Het was een samenwerking die heel snel geboren was. Wij vulden elkaar perfect aan.” 
 
Tien jaar na de fusie tussen Baksteen & Pul, in 2017, volgde een nieuw kruispunt. Door de opkomst van digitale ontwikkelingen merkten onafhankelijke kantoren zoals Baksteen & Pul een toenemende druk. Er vond een verschuiving plaats in de markt. “Maatschappijen gingen steeds vaker rechtstreek, digitaal. Er ontstond een soort strijd. Wij wilden naar het volmachtkanaal. Wat die verzekeraar deed, dat wilden wij ook. En toen kwam Licent.”

Voordeel 
Licent heeft vele kartrekkers, die door de jaren heen het initiatief hebben gepakt. “Maar het mooiste, en dat proef je bij alle ondernemers, is de intrinsieke motivatie. Dat is onze grootste kracht. Daar kan niks tegenop. Iedereen wil er iets moois van maken. De bedreiging en onrust die voortkwam uit de consolidatie is omgezet in een hecht collectief met ondernemers die allemaal dezelfde denkwijze hebben. En ik geloof echt dat we nog veel meer kunnen bereiken met elkaar.” 
 
Auke noemt de gezamenlijke ketenafspraken met geldverstrekkers als een van de grote voordelen van Licent. “Waar individuele kantoren moeite hebben om de doorlooptijden kort te houden, biedt de grootte van Licent ons de mogelijkheid om concrete afspraken te maken met financiële partijen.” 

 

A7 05400 2



“Veel van onze kantoren doen zaken op het gebied van hypotheken. Ketenafspraken maken dat dossiers binnen 36 uur worden opgepakt. Ik heb twintig jaar hypotheken gedaan en ik kan je vertellen dat dat heel relevant is voor een klant. Het proces wordt verkort, en daar worden klanten blij van. En dát is wat we willen.” 
 
Gevaar 
Auke benadrukt wel dat het collectief nooit een bedreiging mag vormen. “We zijn en blijven ondernemers. Dat kan een chaos worden zodra je een grote organisatie wordt. Er werken straks 400 mensen, dat is een serieuze organisatie. We moeten het zo zien te kaderen dat iedereen de vrijheid van het ondernemen voelt, zonder dat dat ten koste gaat van de organisatie.” 
 
Zelf voelt hij zich meer ondernemer dan ooit tevoren. “We hebben het team uitgebreid van twintig naar tachtig mensen. De dynamiek is veel groter, er speelt veel meer. Voor mijn persoonlijke ontwikkeling is het ook heel goed geweest. Je leert om beter te luisteren naar de mensen om je heen en stelt telkens de vraag wat het beste is voor het team en de organisatie in zijn geheel.”    

 

De dynamiek is veel groter, er speelt veel meer.

— Auke Pul



Conclusie 
De ambitie is helder: de meest mensgerichte financiële dienstverlener van Nederland worden. “Wat ik andere ondernemers wil meegeven? Ga het gesprek aan met ondernemers die al zijn aangesloten; je zult merken dat er enorm veel energie in de groep zit.” 
 
“Ik ben heel trots dat ik onderdeel ben van de groep en een belangrijke rol mag spelen bij de totstandkoming van zaken. Misschien sta ik daar wel te weinig bij stil. De trein gaat hard. Het is hard werken. Maar ik ben blij en heb veel energie. Ik merk dat we de goede kant op gaan. Het klopt gewoon.”